Ιωαννης Καφεζας

Δίαιτα και ενδομητρίωση. Επιστημονική τεκμηρίωση και διαδικτυακές »αλήθειες»

In Γυναικολογικα,Ιατρικές Συμβουλές on Νοέμβριος 7, 2017 at 1:44 μμ

ενδο διετ

Η ενδομητρίωση υπολογίζουμε ότι επηρεάζει τουλάχιστον μία στις 10 γυναίκες παγκοσμίως Η αιτία της είναι άγνωστη και επί του παρόντος δεν υπάρχει θεραπεία για αυτήν.

Έχει διαπιστωθεί ότι ορισμένα τρόφιμα μπορεί να αυξήσουν ή να μειώσουν τον κίνδυνο ενδομητρίωσης και μερικές γυναίκες διαπιστώνουν ότι η εφαρμογή διαιτητικών αλλαγών μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων.

Στο Internet, πλήθος σχετικών με το θέμα παρεμβάσεων μας ’’πληροφορεί’’ τι είναι σωστό και τι όχι.

Επειδή ως συνήθως η πληροφορία είναι αβασάνιστη, παραθέτω σήμερα ότι στηρίζεται σε επιστημονικές έρευνες, προς αποφυγή λαθών και άνευ λόγου υπερβολών και στερήσεων.

Ωμέγα 3 λιπαρά.

Αυξήστε την πρόσληψη τους προσλαμβάνοντας τα από ψάρια και όχι άλλες πηγές. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα ωμέγα 3 λιπαρά μειώνουν τον πόνο και την φλεγμονή διαθέτοντας αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.  Επιπλέον υπάρχουν ενδείξεις ότι γυναίκες που λαμβάνουν περισσότερα ω 3 στη δίαιτα τους έχουν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν ενδομητρίωση.

Φροντίστε στον τρόπο που τρέφεστε, η σχέση ωμέγα 6 προς ωμέγα 3 να μην είναι υπερβολική (με πολλά ω 6, και λίγα ω 3). Τα σύγχρονα πρότυπα διατροφής, ευνοούν ως γνωστόν την κατανάλωση των ωμέγα 6. Αυτό δεν φαίνεται να είναι καλό στην ενδομητρίωση αλλά και γενικά.

Trans λιπαρά

Είναι γνωστά για την δυσμενή επίδραση τους στην καρδιά και τα αγγεία (αύξηση κακής, μείωση καλής χοληστερίνης). Υπάρχουν όμως ενδείξεις πως η κατανάλωση τους αυξάνει σημαντικά το ενδεχόμενο ενδομητρίωσης. Γυναίκες που ήδη πάσχουν πρέπει να τα αποφεύγουν. Εξάλλου τα trans λιπαρά πρέπει έτσι και αλλιώς να μην τα καταναλίσκουμε.

Κόκκινο κρέας

Πέραν της ενδομητρίωσης είναι πολλοί οι λόγοι για τους οποίους δεν πρέπει να το υπερ-καταναλώνουμε.

Αντικαταστήστε μερίδα της εβδομαδιαίας κατανάλωσης με άλλη πηγή πρωτεϊνών. Τα όσπρια είναι μια εξαιρετική ιδέα.

Μελέτη σε γυναίκες που έτρωγαν  πολύ κρέας και ακόμα χειρότερα, επεξεργασμένα προϊόντα του (σαλάμια, λουκάνικα, μπέικον κλπ.) έδειξε μεγαλύτερο ρίσκο ενδομητρίωσης από εκείνο για γυναίκες με μικρή σχετική κατανάλωση.

Είναι πιθανό ότι κάτι τέτοιο ίσως σχετίζεται με μεγαλύτερο επίπεδο οιστρογόνων στο αίμα, κάτι που οφείλεται στην μεγάλη κατανάλωση κόκκινου κρέατος. Τα οιστρογόνα ως γνωστόν ευνοούν την ενδομητρίωση.

Παρά το ότι τα παραπάνω ευρήματα για την σχέση ενδομητρίωσης και κόκκινου κρέατος είναι ακόμα σε έλεγχο, ο περιορισμός του έτσι και αλλιώς θα ωφελήσει.

Ψωμί ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά

Ακόμα και αν ξεχάσουμε για λίγο τα οφέλη για το σύνολο του οργανισμού, από μια δίαιτα πλούσια σε χόρτα, λαχανικά, φρούτα και φυτικές ίνες, κρατάμε πως ή δίαιτα που είναι πλούσια σε όλα αυτά μειώνει τα οιστρογόνα. Επομένως είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για τις πάσχουσες από ενδομητρίωση να τρέφονται αναλόγως.

Εξάλλου ο πλούτος σε αντιοξειδωτικά που περιέχει μια τέτοια ισορροπημένη (αλλά όχι ακραία) δίαιτα, όπως έδειξαν μελέτες, μειώνει το οξειδωτικό στρες, περιορίζει τον πόνο αλλά και το ενδεχόμενο της νόσου.

Καφές και αλκοόλ

Δεν έχει αποδειχτεί ξεκάθαρη σχέση του καφέ και του αλκοόλ με την ενδομητρίωση.

Αν και υπάρχουν συστάσεις αποφυγής, οι μελέτες δεν είναι καθοριστικές. Για την ώρα επομένως που μιλάμε, καλό είναι να κάνει μια γυναίκα χρήση αλλά όχι κατάχρηση.

Με άλλα λόγια 2 καφέδες την ημέρα και 1,5 ποτήρι κρασί, ΄δεν απαγορεύονται.

Επεξεργασμένα τρόφιμα

Περιέχουν ανθυγιεινά λιπαρά  και πολύ μεγάλες ποσότητες ζάχαρη. Για όλους γενικά είναι καλό να τα αποφεύγουν και για τις γυναίκες με ενδομητρίωση ακόμα περισσότερο.

Έχει αποδειχτεί ότι τέτοια τρόφιμα (μπέικον, μαργαρίνη, καραμέλες, ζαχαρωμένοι ξηροί καρποί και φρούτα, ποπ κόρν σε μικροκύματα, σάλτσα κέτσαπ, γεμιστά μπισκότα κλπ.) αυξάνουν την φλεγμονή, τον πόνο και τους σπασμούς που παρουσιάζουν οι πάσχουσες. Όπως αναφέρθηκε ήδη για αυτό ευθύνονται τα ω 6 λιπαρά ενώ ωφελούν τα ω 3.

Δίαιτα ελεύθερη γλουτένης

Από κάποιους προτείνεται, αν και τα αποτελέσματα ερευνών δεν είναι εντελώς ξεκάθαρα. Μερικές γυναίκες λένε ότι ωφελούνται ακολουθώντας την.

Μια μελέτη με 300 γυναίκες που πήραν φάρμακα και έκαναν τέτοια δίαιτα, έδειξε ότι σε σύγκριση με μάρτυρες που πήραν φάρμακα αλλά δεν έκαναν δίαιτα, ωφελήθηκαν με πολύ καλλίτερη βελτίωση του πόνου.

Η σημερινή πάντως θεραπευτική πρακτική , δεν ευνοεί μια τέτοια πρόταση ειμί μόνο όταν υπάρχει κοιλιοκάκη.

Η σόγια

Γύρω από την σόγια και όσα φαγώσιμα την περιέχουν οι έρευνες δεν έχουν καταλήξει οριστικά και τα αποτελέσματα είναι αμφιλεγόμενα.

Ως γνωστόν η σόγια περιέχει ουσίες με δράση ανάλογη με τα οιστρογόνα. (φυτοοιστρογόνα)

Για το λόγο αυτό κάποιοι προτείνουν την αποφυγή της. Εν τούτοις στην θεραπευτική έρευνα για την ενδομητρίωση, δοκιμάζεται αυτό τον καιρό μια ουσία που λέγεται πουεραρίνη και διαθέτει φυτοοιστρογονική δράση.

Είναι νομίζω σκόπιμο μέχρις να καταλήξουμε οριστικά, να μην αρχίσουμε κυνήγι μαγισσών εναντίον του κατά τα άλλα ιδιαιτέρως ωφέλιμου αυτού φαγητού.

δείτε και:

Ενδομητρίωση. Συχνή, επώδυνη και δύσκολη στη διάγνωση

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: