Ιωαννης Καφεζας

Προβιοτικά. Να τα πάρω για χοληστερίνη, καρδιά και αγγεία; Ή μήπως όχι.

In Βότανα & Συμπληρώματα Διατροφής,Ιατρικές Συμβουλές,Παθολογικα on Σεπτεμβρίου 13, 2017 at 7:33 πμ

good bacteria.jpg

Σε σημαντικό αριθμό από μελέτες που έγιναν τα τελευταία χρόνια, διαπιστώθηκε σαφώς ότι σε άτομα που δόθηκαν συμπληρώματα προβιοτικών βακτηριδίων (τα λεγόμενα καλά μικρόβια), προέκυψαν σημαντικά χαμηλότερες συγκεντρώσεις ολικής χοληστερόλης και LDL (κακής) χοληστερόλης, συγκριτικά με τα άτομα ελέγχου.

Η χρήση των προβιοτικών αυτών εντούτοις, δεν φάνηκε να επηρεάζει τα επίπεδα της HDL (καλής) χοληστερόλης ή των τριγλυκεριδίων.

Φυσικά, η μείωση της ολικής και της LDL χοληστερόλης είναι σπουδαίο μήνυμα, ιδιαίτερα για την υγεία της καρδιάς και των αγγείων. Εντούτοις τα ενδιαφέροντα αυτά ευρήματα, για την ιατρική επιστήμη και θεραπευτική, δεν οδηγούν απευθείας στο συμπέρασμα πως από εδώ και εμπρός τα προβιοτικά θα συνταγογραφούνται στους ασθενείς που έχουν υπέρταση, καρδιοπάθεια ή αθηροσκλήρωση και υπερχοληστερολαιμία.

Το γιατί θα το δούμε παρακάτω.

Αυστηρά πρωτόκολλα

Η ιατρική έρευνα, προκειμένου να καταλήξει σε μια νέα θεραπευτική πρόταση πρέπει να μελετήσει εξονυχιστικά ένα πλήθος παραμέτρων. Όταν θα δοθεί πράσινο φως θα πρέπει να έχουν απαντηθεί όλα τα κρίσιμα ερωτήματα.

Όπως ίσως είναι γνωστό, τα προβιοτικά, είναι τα μικρόβια που συμβιούν με τον άνθρωπο στον πεπτικό του σωλήνα.  Δεν είναι παθογόνα και εις αντάλλαγμα της στέγης και τροφής που τους παρέχουμε, προσφέρουν πλήθος ωφέλιμες υπηρεσίες που μόνο τα τελευταία χρόνια αντιληφθήκαμε και σιγά – σιγά κατανοούμε. Όμως στο μικροβίωμα το ανθρώπινο δεν έχουμε ένα αλλά πάμπολλα διαφορετικά μικρόβια. Υπολογίζονται παραπάνω από χίλιες διαφορετικές οικογένειες.

Έτσι λοιπόν, επιστρέφοντας στις μελέτες που προαναφέρθηκαν και πριν οδηγηθούμε στα συμπληρώματα με προβιοτικά, πρέπει να ξέρουμε ποια οικογένεια εξασφαλίζει την επιθυμητή δράση, σε ποια δοσολογική ποσότητα,  πόσο συχνά και για ποιο διάστημα. Επίσης αν υπάρχουν καλλίτερα αποτελέσματα με ειδική σύνθεση από διάφορες οικογένειες, τυχόν παράλληλες δράσεις ή και παρενέργειες, αντενδείξεις και ότι ακόμα (*).

Για όλους αυτούς τους λόγους σήμερα, επειδή δεν διαθέτουμε όλες τις απαντήσεις , οι εταιρείες που παράγουν και προωθούν προβιοτικά, δίνουν έμφαση στον αριθμό των μικροβιακών στελεχών και τις οικογένειες που περιέχει το δικό τους σκεύασμα και το κάνουν να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό.

Έτσι βλέπουμε 8 διαφορετικά στελέχη, 10, 12 ή και περισσότερα να κυκλοφορούν στην αγορά διαφημίζοντας το ως συγκριτικό πλεονέκτημα το οποίο μάλιστα μεταφράζεται σε μεγαλύτερο κόστος (ενίοτε ξεπερνάει τα 50 ευρώ το μήνα).

Όπως καταλαβαίνετε  κάτι τέτοιο δεν συνάδει με την ορθή ιατρική και θεραπευτική πράξη, αν και πρέπει να παραδεχτώ ότι υπάρχουν σοβαρές εταιρείες που διαθέτουν επιστημονικά επιτελεία ή προχωρούν και σε δική τους έρευνα σε ότι βγάζουν στην αγορά.

(*) Τα βακτηριακά στελέχη, οι δοσολογίες και οι μέθοδοι χορήγησης μπορεί να μεταβάλλουν το αποτέλεσμα της επίδρασης των προβιοτικών επί των  λιπιδίων. Αρκετές μελέτες έδειξαν ειδικές επιδράσεις διαφορετικών στελεχών στις συγκεντρώσεις χοληστερόλης στο αίμα που μπορεί να σχετίζονται με διαφορές στην παραγωγή ειδικού μεταβολίτη μεταξύ στελεχών ή με την ικανότητα επιβίωσης σε όξινα και αλκαλικά περιβάλλοντα. Για παράδειγμα αναλύσεις διαφόρων υποομάδων έδειξαν ότι το L. acidophilus, ένα μείγμα των μιγμάτων L. Acidophilus, B. lactis και L. Plantarum, είχε σημαντικά ευεργετικά αποτελέσματα, ενώ τα L. helveticus και E. faecium δεν το έδειξαν. Διάφορα είδη Lactobacillus spp. έχουν επιδείξει ποικίλες επιδράσεις βελτίωσης της υγείας σε διαφορετικά πεδία.

Πρακτικό συμπέρασμα

Η εφαρμογή στην πράξη των νεώτερων γνώσεων που προκύπτουν, ως ειδικός,  ο γιατρός την αντιλαμβάνεται διαφορετικά από τον τρόπο που την αντιλαμβάνεστε εσείς. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα προβιοτικά έχουν αξία αλλά από το σημείο αυτό μέχρι να τα παίρνουμε όλοι και σε κάθε ευκαιρία, υπάρχει απόσταση που μόνο αυτός που ξέρει μπορεί να καλύψει.

 Έως ότου να αποκαλυφθούν όλα τα μυστικά τους, μην ξεκινάτε την λήψη τους μόνοι σας. Ενημερώστε τον γιατρό σας.

Εξάλλου αν θέλετε οπωσδήποτε τα οφέλη τους, μην ξεχνάτε ότι τα περιέχει το ελληνικό γιαουρτάκι σας, το κεφίρ, τα μαλακά τυριά, το ξινολάχανο και οι πίκλες. Αυτονόητο θεωρώ ότι θα λάβετε υπόψη τις θερμίδες και το περιεχόμενο κάποιων από αυτά σε λίπος.

Αξίζει επίσης να σας πω ότι η σοκολάτα (που βέβαια δεν περιέχει καλά μικρόβια) είναι πολύ χρήσιμη διότι τα βοηθάει να περάσουν από τα οξέα του στομάχου και να φτάσουν στο έντερο χωρίς να καταστραφούν.

Τέλος ας θυμάστε ότι τα ζωντανά βακτήρια, έχουν ανάγκη φαγητού. Έτσι διάφορα πρεβιοτικά αποκαλούμενα συστατικά που περιέχονται σε τρόφιμα, ‘’ταΐζουν’’ τα καλά βακτήρια που ήδη ζουν στο έντερο σας. Θα βρείτε πρεβιοτικά στα σπαράγγια, τις αγκινάρες Ιερουσαλήμ, τις μπανάνες, το πλιγούρι βρώμης, το κόκκινο κρασί, το μέλι και τα όσπρια.

δείτε και: Μικροβίωμα και υπέρταση; Ποιος να το περίμενε!!

good and bad

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: