Ιωαννης Καφεζας

Τι μπορώ να κάνω για τη μνήμη με διατροφή και βότανα

In Βότανα & Συμπληρώματα Διατροφής,Βιβλία,Διάφορα,Εγκέφαλος on Φεβρουαρίου 13, 2017 at 11:52 πμ

electric-brain.jpg

Σε προηγούμενη ανάρτηση, αναφέρθηκαν τα είδη άνοιας από την οποία μπορεί να νοσήσουμε.

Σήμερα θα αναφερθούν όσα μπορούν να βοηθήσουν και γνωρίζουμε όχι μόνο από την παραδοσιακή χρήση αλλά και από μελέτες που γίνονται σε αξιόπιστα ερευνητικά κέντρα και σε πολλά από τα μεγαλύτερα και διάσημα πανεπιστήμια του πλανήτη.

Ας αρχίσουμε με το φαγητό

Επί των ημερών μας, αποδείχτηκε ότι ο Ιπποκράτης είχε απόλυτο δίκιο λέγοντας πως το φάρμακο μας πρέπει να είναι το φαγητό μας και φαγητό μας να γίνει το φάρμακο μας.

Παραθέτω παραδείγματα που το αποδεικνύουν

Πρώτο από όλα: Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ενώσεις, όπως τα αντιοξειδωτικά και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να βελτιώσουν την υγεία του εγκεφάλου και τη μνήμη,

salmon-f

Παρά το γεγονός ότι μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η λήψη συμπληρωμάτων ιχθυελαίων δεν μπορεί να βοηθήσει ώστε να επιβραδύνει την εξασθένηση των γνωστικών λειτουργιών σε άτομα με νόσο Alzheimer, άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ψαριών πλούσιων σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να βοηθήσει επιβραδύνοντας την τυπική γνωστική εξασθένηση που έρχεται με την ηλικία.

solom-%cf%83%cf%87%ce%b1%cf%81%ce%b1

Μια μελέτη του 2005 στο περιοδικό Archives of Neurology διαπίστωσε ότι τα άτομα 65 ετών και άνω που έτρωγαν δύο γεύματα ψαριών την εβδομάδα για έξι χρόνια είχαν 13 τοις εκατό μείωση στην γνωστική εξασθένηση, σε σύγκριση με ανθρώπους που δεν τρώνε κανένα ψάρι τακτικά.

Επιπλέον οι άνθρωποι που έτρωγαν ένα γεύμα ψάρι την εβδομάδα, είχαν 10 τοις εκατό μείωση σε γνωστική εξασθένηση.

Ψάρια με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β12 μπορεί επίσης να βοηθήσουν στην προστασία από Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2010 στο περιοδικό Neurology.

Συνοψίζοντας: χρειάζεται να προλάβουμε και με το σωστό διαιτολόγιο περιορίζουμε τις πιθανότητες εγκατάστασης της ζημιάς

Περνάμε τώρα στα καρύδια

karydia

Στην όψη μοιάζουν με μικρά μυαλά. Ίσως αυτό είναι ο τρόπος της Μητέρας Φύσης να μας πεί ότι τα καρύδια είναι καλά για εμάς. Αστείο; Μάλλον.

Όμως πράγματι, σε μια μελέτη του 2009 στο περιοδικό Journal of Nutrition διαπιστώθηκε ότι οι δίαιτες στις οποίες τα καρύδια περιέχονταν σε ποσοστό ίσο με 2 τοις εκατό έδειξαν αντιστροφή στα σημάδια της γήρανσης στους εγκεφάλους ηλικιωμένων αρουραίων , συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας του εγκεφάλου να λειτουργεί και να επεξεργάζεται πληροφορίες.

Μια άλλη μελέτη που παρουσιάστηκε το 2010 στο Διεθνές Συνέδριο για τη Νόσο Αλτσχάιμερ ανέφερε ότι τα ποντίκια με νόσο Αλτσχάιμερ έδειξαν βελτιωμένη ικανότητα μάθησης, μνήμης και συντονισμού των κινήσεων μετά από διατροφή με καρύδια.

Και βέβαια σας θυμίζω πως, πρόσφατη μελέτη από εξέχοντες Άγγλους και Νορβηγούς ερευνητές έδειξε ότι 20 γραμμάρια ημερησίως (καρύδια, αμύγδαλα, φουντούκια, φιστίκια, μακαντέμια κλπ.) σε μόνιμη πρόσληψη, έχουν να προσφέρουν απίστευτα οφέλη σε εκείνους που τα καταναλίσκουν.

Γιατί άραγε;

Τα καρύδια περιέχουν υψηλές ποσότητες αντιοξειδωτικών, τα οποία μερικοί ερευνητές λένε ότι μπορεί να καταπολεμήσουν την βλάβη στο DNA των κυττάρων του εγκεφάλου που προκαλείται από τις ελεύθερες ρίζες στο σώμα μας.

Ας δούμε τώρα και τα καρότα

 %ce%ba%ce%b1%cf%81%cf%8c%cf%84%ce%b1

Εδώ και καιρό είναι γνωστό ότι είναι καλά για τα μάτια και σήμερα αποδεικνύεται, ότι είναι πάρα πολύ καλά και για τον εγκέφαλο.

Γιατί; Διότι τα καρότα έχουν υψηλά επίπεδα μιας ένωσης που ονομάζεται luteolin, η οποία θα μπορούσε να μειώσει τα ελλείμματα της μνήμης που σχετίζονται με την ηλικία και τη φλεγμονή στον εγκέφαλο (μελέτη του 2010 στο περιοδικό Nutrition)

Στη μελέτη αυτή, τα ποντίκια των οποίων η καθημερινή διατροφή συμπληρώθηκε με 20 χιλιοστόγραμμα luteolin μείωσε τη φλεγμονή στους εγκεφάλους τους και αποκατέστησε τη μνήμη τους σε επίπεδο νεότερων ποντικιών.

Λουτεολίνη δεν υπάρχει μόνοι στα καρότα αλλά στις πιπεριές, το σέλινο και το λάδι της ελιάς.

Βατόμουρα

%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%b1-%cf%86%cf%81%ce%b1%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b5%cf%82

Με μούρα στη διατροφή σας που είναι πλούσια σε βιταμίνες μπορεί να βελτιώσετε τη μνήμη σας, σύμφωνα με πολλές μελέτες.

Μια από αυτές (2010 Journal of Agricultural and Food Chemistry) έδειξε ότι μετά από 12 εβδομάδες καθημερινής πρόσληψης συμπληρώματος με χυμό άγριου βατόμουρου, (Blueberry ή μύρτιλλο στα Ελληνικά), εννέα ενήλικες μεγάλης ηλικίας οι οποίοι είχαν αρχίσει να βιώνουν ελαφρά προβλήματα μνήμης, έδειξαν καλύτερη δυνατότητα εκμάθησης και ικανότητα ανάκλησης από ότι μια παρόμοια ομάδα ενήλικες οι οποίοι δεν έλαβαν τα συμπληρώματα.

Η ομάδα Blueberry έδειξε επίσης μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης.

Σε μια έκθεση του 2009 στο Journal of Nutrition, οι ερευνητές είπαν ότι εξέτασαν αναδρομικά μια ομάδα από παλαιότερες μελέτες από τις οποίες προέκυπτε ότι φρούτα, όπως βατόμουρα και φράουλες, τα οποία είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, μπορεί να μειώσουν ένα είδος στρες σε κύτταρα που σχετίζονται με τη γήρανση και να αυξήσουν τις δυνατότητες σηματοδοσίας στον εγκέφαλο.

Σε μία από τις μελέτες, οι ερευνητές έβαλαν 6-μηνών αρουραίους σε μια διατροφή που περιείχε εκχυλίσματα βατόμουρου και φράουλας (συνολικού ύψους 2 τοις εκατό της διατροφής τους) για εννέα μήνες. Αυτοί οι αρουραίοι είχαν καλύτερη χωρική αντίληψη και μνήμη από τους αρουραίους εκείνους στους δεν δίνονταν τα συμπληρώματα.

Καφές και τσάι

tea-and-coffe

Μια μελέτη του 2010 στο περιοδικό της Νόσου Alzheimer έδειξε ότι όταν οι ερευνητές έδωσαν καφέ με καφεΐνη σε ποντίκια γενετικά τροποποιημένα να αναπτύξουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ, η νόσος είτε επιβραδύνθηκε σε εξέλιξη είτε δεν αναπτύχθηκε ποτέ. Με βάση το πόρισμα, ο καφές τελικά θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως θεραπευτική αγωγή για άτομα με νόσο Αλτσχάιμερ.

Επίσης όπως έδειξε μελέτη του 2010 το τσάι έχει εξαιρετική προστατευτική δράση στον εγκέφαλο. Πότες τσαγιού έκαναν καλύτερα σκόρ σε τεστ για τη μνήμη και επεξεργασία πληροφοριών από τους μη-πότες τσαγιού. Η μελέτη έγινε σε 716 Κινέζους ενήλικες 55 ετών και άνω και δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση διατροφής, υγείας και  γήρανσης.

ας δούμε τώρα το Σπανάκι

Spinach front

Το πράσινο φυλλώδες αυτό λαχανικό είναι πλούσιο σε βιταμίνες C και Ε. Οι έρευνες έχουν δείξει, ότι το σπανάκι βοηθά στην βελτίωση των γνωστικών ικανοτήτων.

Μια μελέτη του 2000 στo περιοδικό Gerontology έδειξε ότι οι αρουραίοι των οποίων η διατροφή είχε συμπληρωθεί με τη βιταμίνη Ε για μια περίοδο οκτώ μηνών παρουσίασαν αύξηση 500 έως 900 τοις εκατό στον εγκέφαλο και τον νευρικό ιστό, καθώς επίσης και μια αύξηση στην απελευθέρωση της ντοπαμίνης στον εγκέφαλο. Η ντοπαμίνη ελέγχει τη ροή των πληροφοριών σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου.

Άλλη μελέτη (έτος 2000 στο περιοδικό Brain Research) διαπίστωσε ότι η μνήμη και τα κινητικά ελλείμματα σε γέροντες αρουραίους βελτιώθηκαν μετά από διατροφή με δίαιτες στις οποίες προστέθηκε σπανάκι, φράουλες ή βατόμουρα.

Πριν κλείσω το θέμα φαγητό, πρέπει να αναφέρω δυο ακόμα σημαντικά πράγματα.

reishi

Το ένα είναι το Reihi που είναι γνωστό και ως Ganoderma Lusidum.

Ανήκει στα φαρμακευτικά λεγόμενα μανιτάρια τα οποία από τα αρχαία χρόνια χρησιμοποιούνταν από την Κινεζική παραδοσιακή ιατρική.

Αν και στο Reishi αξίζει να αφιερωθεί αποκλειστική αναφορά διότι η βιβλιογραφία και ο αριθμός των μελετών για αυτό είναι εκτεταμένα, θα αναφερθώ σήμερα μόνο στο άρθρο Edible and Medicinal Mushrooms: Emerging Brain Food for the Mitigation of Neurodegenerative Diseases, (δημοσιεύτηκε την 1η Ιανουαρίου 2017 στο Journal of Medicinal Food )

Μετάφραση: Βρώσιμα και φαρμακευτικά μανιτάρια: Αναδυόμενα τρόφιμα για το μετριασμό των νευροεκφυλιστικών νόσων του εγκεφάλου.

Αξίζει να το δείτε.

Το δεύτερο με το οποίο θα κλείσουμε την σημερινή αναφορά έχει να κάνει με τα φλαβονοειδή.

Τα φλαβονοειδή είναι πολυφαινολικές ενώσεις που υπάρχουν στην διατροφή μας, κυρίως στα ανθοφόρα φυτά και ιδιαίτερα στα βρώσιμα εξ αυτών. Εμφανίζουν φαρμακευτική δράση.

Διάφορα φυτά και μπαχαρικά που περιέχουν σημαντικές ποσότητες φλαβονοειδών χρησιμοποιήθηκαν και χρησιμοποιούνται από χιλιάδες χρόνια έως σήμερα, σαν φάρμακα της παραδοσιακής ιατρικής. Προκαλεί δε εντύπωση ότι οι πρακτικοί θεραπευτές ξεχώριζαν και κατηγοριοποιούσαν αυτά τα φάρμακα, κάτι που σημαίνει πως γνώριζαν από τα παλιά χρόνια τι είναι καλλίτερο από ένα άλλο για μια συγκεκριμένη πάθηση ανάλογα με την ειδικότερη σύνθεση του.

Πριν αναφερθώ στην μνήμη και την έκπτωση στην εγκεφαλική λειτουργία θα πω ότι γνωρίζουμε για αυτά πως οδηγούν σε μικρότερο ρίσκο καρκίνου

Nutrition collage

Στην παγκόσμια επιστημονική βιβλιοθήκη, υπάρχει ένα μεγάλο πλήθος εργασιών που αφορά την αντικαρκινική δράση αυτών των φυτικών ουσιών.

Εργαστηριακά ευρήματα (in vitro), απέδειξαν ότι υπάρχουν τόσο άμεσες όσο και έμμεσες αντικαρκινικές δράσεις των διαφόρων φλαβονοειδών στα κύτταρα ενός όγκου, που επιτυγχάνονται με διάφορους μηχανισμούς (πχ. μείωση ρυθμού ανάπτυξης, αναστολή δράσης ενζύμων που χρειάζεται το καρκινικό κύτταρο, επιτάχυνση του θανάτου αυτών των κυττάρων, παρεμπόδιση και μείωση της ανάπτυξης νέων αγγείων για την τροφοδοσία των όγκων, κα.

Επιπλέον πειραματικές μελέτες σε ζώα (in vivo) δείχνουν ότι ορισμένα φλαβονοειδή που υπάρχουν στις τροφές, όντως έχουν αντικαρκινική δράση και υπόσχονται πολλά.

Ας έρθουμε όμως τώρα στον εγκέφαλο και την μνήμη

Τα φλαβονοειδή δεν είναι χρήσιμα Μόνο για τον καρκίνο, Έχουν και ένα πλήθος ακόμα ευεργετικών επιδράσεων. Βελτιώνουν την καρδιακή και αγγειακή υγεία, προστατεύουν από εμφράγματα και αποτρέπουν τα εγκεφαλικά.

Από καιρό επίσης η δυτική ιατρική, έχει ισχυρές ενδείξεις ότι προκαλούν βελτίωση της μνήμης.

Πρόσφατα ένα ηχηρό παράδειγμα προέκυψε με την ανακοίνωση ότι οι αντιοξειδωτικές δράσεις που έχουν τα φλαβονοειδή του κακάο και της σοκολάτας, όχι απλώς σταμάτησαν αλλά και ανέστρεψαν σε υγιείς ανθρώπους την απώλεια της μνήμης που οφείλεται στην προχωρημένη ηλικία.

Οι ερευνητές, (Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης), δημοσίευσαν στο Nature Neuroscience τα αποτελέσματα τους, που καθιστούν σαφές ότι η μνήμη των συμμετεχόντων ατόμων βελτιώθηκε κατά 25% περίπου. Με άλλα λόγια αν ένας εξηντάρης έλαβε για τρείς μήνες φλαβονοειδή σε μεγάλες δόσεις, είχε στο τέλος της μελέτης μνήμη ενός σαραντάρη περίπου.

Εκτός από το κακάο, τα φλαβονοειδή υπάρχουν στα φύλλα του τσαγιού, καθώς επίσης σε ορισμένα φρούτα και σε λαχανικά.

Υψηλή περιεκτικότητα φλαβονών έχουν ο μαϊντανός, το θυμάρι και το σέλινο, ενώ πλούσια σε ανθοκυανίνες (είδος φλαβονοειδών) είναι τα φρούτα και τα λαχανικά με κόκκινο ή σκούρο μπλε χρώμα, όπως τα μούρα, τα κόκκινα σταφύλια, τα κεράσια και τα δαμάσκηνα.

Επιπλέον, σημαντικές ποσότητες φλαβονοειδών περιέχουν η σοκολάτα, το τσάι και το κρασί.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: