Ιωαννης Καφεζας

H ντομάτα και το λυκοπένιο στην υγεία

In Βότανα & Συμπληρώματα Διατροφής,Διάφορα on Φεβρουαρίου 13, 2017 at 9:12 πμ

tom-var-1

Ίσως δεν σας είναι γνωστή ως Solanum lycopersicum που είναι η επιστημονική της ονομασία και ίσως δεν ξέρετε ότι  είναι φρούτο παρόλο που την θεωρούμε λαχανικό. Την αγοράσατε όμως πολλές φορές και την φάγατε σαν σαλάτα ή με ρύζι στα φημισμένα ‘’παραγεμιστά’’.

Το φυτό της που προέρχεται από τη Νότια Αμερική, ανήκει στην οικογένεια στρύχνος.

Από την διαιτητική πλευρά, οι ντομάτες είναι η κύρια πηγή του λυκοπένιου για το οποίο θα μιλήσουμε παρακάτω.

Περιέχουν επίσης βιταμίνη C, κάλιο, φυλλικό οξύ και βιταμίνη Κ.

Χαρακτηριστικά

Εμείς οι Έλληνες γνωρίζουμε κυρίως την ντομάτα με το κόκκινο χρώμα (πρασινωπή όσο είναι άγουρη), και μέγεθος που ποικίλει από μια μικρή έως μια μεγάλη γροθιά.

Τα τελευταία χρόνια βρίσκει κανείς και άλλες ποικιλίες (υποείδη), με μέγεθος σαν το κεράσι ή μεγαλύτερο και ποικίλα σχήματα.

Υπάρχουν επίσης ντομάτες με διάφορα χρώματα όπως κίτρινο, πορτοκαλί, πράσινο και μοβ. Ανάλογα με το υποείδος διακρίνονται και για την διαφορετική τους γεύση

tom-var-4

Τι ουσίες περιέχουν και τι προσφέρουν

Μια μεσαίου μεγέθους ντομάτα που ζυγίζει περίπου 120-125 γραμμάρια, περιέχει μόνο 22 θερμίδες.

Η περιεκτικότητα της σε νερό είναι περίπου 95%. Το υπόλοιπο 5% αποτελείται κυρίως από υδατάνθρακες και φυτικές ίνες.

θρεπτικές ουσίες που βρίσκονται στις ντομάτες

(100 γραμμάρια, κόκκινες, ώριμες)

Θερμίδες  18

Νερό  95 %

Πρωτεΐνη 0.9 g

Υδατάνθρακες 3.9 g

(το 70% σε μορφή γλυκόζης – φρουκτόζης)

Ζάχαρη 2.6 g

Ίνες 1.2 g (καλή πηγή αδιάλυτων φυτικών ινών)

Λίπος 0.2 g (κορεσμένο, μονοακόρεστο, πολυακόρεστο)

Omega-6         0.08 g

////////////////////////

tom-var-3

Περιέχει επίσης βιταμίνες (C, K, φυλλικό οξύ) και μεταλλικά στοιχεία όπως το κάλιο. Είναι επομένως καλή διατροφική ουσιών που έχουν να παίξουν σημαντικό ρόλο για την υγεία μας.

Βιταμίνη C: Ένα βασικό θρεπτικών συστατικών και αντιοξειδωτικών. Ένα μεσαίου μεγέθους ντομάτα μπορεί να παρέχει περίπου το 28% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. 

Κάλιο: βοηθά τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων .

Βιταμίνη Κ: Σημαντική για την πήξη του αίματος αλλά και την υγεία των οστών.

Φυλλικό οξύ (γνωστό και σαν βιταμίνη Β9) που είναι σημαντικό για τη φυσιολογική ανάπτυξη των ιστών, τη λειτουργία των κυττάρων και χρήσιμο στην εγκυμοσύνη.

Πέρα από όλα αυτά, διάφορες άλλες φυτικές ενώσεις βρίσκονται στην ντομάτα σε ποσότητες που ποικίλουν, αναλόγως ποικιλίας και εποχής μέτρησης του λαμβανόμενου δείγματος. Στις ουσίες αυτές περιλαμβάνονται το λυκοπένιο, το β-καροτένιο, η Ναριγενίνη και το χλωρογενικό οξύ.

tom-var-4

Το λυκοπένιο είναι χρωστική με κόκκινο χρώμα και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Εξουδετερώνοντας ελεύθερες ρίζες επιδρά στην LDL χοληστερόλη εμποδίζοντας την οξείδωση της και κατά συνέπεια την εναπόθεση στις αρτηρίες. Έτσι εμποδίζει την σκλήρυνση και στένωση των αγγείων.

Είναι υποβοηθητικό στην πρόληψη οστεοπόρωσης, βοηθά στην πρόληψη του Σ. Διαβήτη ενώ αυξάνει την συγκέντρωση σπερματοζωαρίων κάτι που είναι ωφέλιμο σε υπογόνιμους άνδρες.

Σημαντική επίσης θεωρείται και η επίδραση  στην εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και του καταρράκτη  καθώς και η παρεμπόδιση των βλαπτικών επιδράσεων της ηλιακής ακτινοβολίας στο δέρμα. Ίσως και για το λόγο αυτό εμποδίζει την γήρανση και μας κάνει να δείχνουμε νεώτεροι.

Η Ναριγενίνη είναι φλαβονοειδές με αντιφλεγμονώδη δράση ενώ το αντιοξειδωτικό β-καροτένιο μετατρέπεται στο σώμα μας σε βιταμίνη Α

Τέλος το χλωρογενικό οξύ είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό ένωση και έχει βρεθεί ικανό να βοηθήσει σε ασθενείς με υψηλή αρτηριακή πίεση

tom-purple

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: