Ιωαννης Καφεζας

Ημικρανία. Ποια φαγητά την προκαλούν και γιατί.

In Εγκέφαλος,Ιατρικές Συμβουλές,Παθολογικα on Απριλίου 14, 2015 at 6:01 μμ

σπάει το κεφάλι μου

Ένα σημαντικό ποσοστό (περίπου το 20%) ανθρώπων που βιώνουν κρίσεις ημικρανίας φαίνεται ότι το οφείλουν σε ορισμένα τρόφιμα.

Πρόκειται για τρόφιμα που περιέχουν ουσίες που διαθέτουν αγγειοσυσπαστικές ιδιότητες.

Επομένως άτομα που είναι ευαίσθητα σε αυτές τις ουσίες πρέπει να αποφεύγουν τα τρόφιμα που τις περιέχουν διότι θα τους προκαλέσουν πονοκέφαλο.

Ποια είναι όμως αυτά τα τρόφιμα;

Είναι το τυρί, το γιαούρτι και το γάλα, το τσάι, ο καφές, τα αναψυκτικά τύπου cola και η σοκολάτα.

Από τα οινοπνευματώδη, το κόκκινο κρασί και η μπύρα είναι οι πλέον συνήθεις ένοχοι.

Υπάρχουν επίσης και διάφορα πρόσθετα τροφίμων όπως το γλυκαντικό ασπαρτάμη και το γλουταμινικό μονονάτριο. Εξαιτίας αυτού του τελευταίου κάποιοι θα παραπονεθούν για ημικρανία όταν θα φάνε σε κινέζικα εστιατόρια, διότι εκεί το προσθέτουν ως βελτιωτικό γεύσης.

Τι φταίει;

Γνωρίζουμε πως αρκετοί ασθενείς που παραπονούνται για ημικρανίες έχουν μειωμένα επίπεδα της φαινυλ-σουλφο-τρανσφεράσης των αιμοπεταλίων, δηλαδή ενός ενζύμου το οποίο φυσιολογικά απενεργοποιεί τις μονοαμίνες. Οι μονοαμίνες αθροιζόμενες δρουν αγγειοσυσπαστικά, με αποτέλεσμα να προκύπτει ημικρανία. Αυτό εξηγεί γιατί κάποιοι πρέπει να αποφεύγουν τρόφιμα που περιέχουν μονοαμίνες.

Οι Μονοαμίνες ανήκουν στους νευροδιαβιβαστές και είναι : Ντοπαμίνη, νορεπινεφρίνη, νοραδρεναλίνη, επινεφρίνη (αδρεναλίνη), ισταμίνη, σεροτονίνη, μελατονίνη

Εκτός από αυτόν τον μηχανισμό, η βιταμίνη Β2 (γνωστή και σαν ριβοφλαβίνη) και το Μαγνήσιο, φαίνεται να σχετίζονται με το πρόβλημα. Όταν τα επίπεδα τους είναι χαμηλότερα από όσο πρέπει, σε κάποιους ευνοούνται ημικρανίες. Για το λόγο αυτό, συζητείται η προληπτική χορήγηση ριβοφλαβίνης και Μαγνησίου προκειμένου να περιοριστούν οι κεφαλαλγικές κρίσεις.

Υπάρχουν επίσης πολλά περιστατικά ατόμων που έχουν διαπιστώσει ότι κάνουν ημικρανικές κρίσεις όταν καταναλώνουν:

σοκολάτα, τυρί, πίτσα,

εσπεριδοειδή (πορτοκάλι, μανταρίνι, γκρέϊπ φρουτ, κίτρο), μπανάνα,

ξηρούς καρπούς,

δημητριακά, φασόλια,

κόκκινο κρασί, μπύρα,

αναψυκτικά τύπου cola, καφέ, τσάι και διάφορα πρόσθετα τροφίμων που προαναφέρθηκαν.

Σε αυτά τα άτομα ο μηχανισμός πρόκλησης είναι η υπογλυκαιμία. Φαίνεται ότι τα χαμηλά επίπεδα σακχάρου, ευνοούν την εμφάνιση ημικρανίας, κάτω από την επίδραση συγκεκριμένων φαγητών όπως τα παραπάνω. Εν τούτοις, δεν αντιδρούν όλοι όσοι πάσχουν από ημικρανία στα ίδια φαγητά. Πιθανολογείται πως πρόκειται για διαφορετικό βαθμό ευαισθησίας. Εδώ η εμπειρία του πάσχοντος είναι ιδιαίτερα χρήσιμη ώστε να αποφύγει ότι χρειάζεται αλλά και να μην στερηθεί κάτι χωρίς λόγο.

Επειδή το ημικρανικό σύνδρομο (το αποκαλούμε σύνδρομο γιατί μπορεί να προκύπτει από πολλά και διάφορα αίτια), είναι πολύ ενοχλητικό για όσους πάσχουν, φτάνοντας συχνά να αποδιοργανώνει τη ζωή τους, η μελέτη του ρόλου της διατροφής πρέπει να γίνεται προσεκτικά και με υπομονή και επιμονή από τον γιατρό και τον διαιτολόγο.

δείτε και:

Βότανα για ημικρανία – κεφαλαλγία; Ναι, αν γνωρίζουμε τι και πως.

Χρόνιος (Λειτουργικός) Πονοκέφαλος

Πονοκέφαλοι από … παυσίπονα (και άλλα) φάρμακα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: