Ιωαννης Καφεζας

Χρωματίστε (…το φαγητό σας) και κερδίστε!

In Ιατρικές Συμβουλές on Μαΐου 20, 2013 at 5:58 μμ

FRUIT vegetables

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην ‘’Πράσινη Βίβλο για την διατροφή, την άσκηση και την υγεία’’ καθώς και σε νεότερες οδηγίες στην ‘’Λευκή Βίβλο’’, ενθαρρύνει την προώθηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών (τουλάχιστον 5 μερίδες ημερησίως) και μάλιστα εκείνων που έχουν διαφορετικά ….χρώματα. Ο λόγος αυτής της πολιτικής είναι σαφέστατος και ιδιαίτερα ενδιαφέρων.

Η διατροφή αυτή που ταιριάζει σημαντικά με την ονομαζόμενη ‘’Μεσογειακή’’,  είναι αποφασιστικής σημασίας (ερευνητικά διαπιστωμένο) για την μείωση της μάστιγας της παχυσαρκίας, την αποφυγή καρδιαγγειακών επεισοδίων, την μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης καρκίνου και διαβήτη καθώς και άλλων προβλημάτων της υγείας μας.

Η Ε.Ε  στις πολιτικές της αποφάσεις  αναζητά τρόπους εύκολης πρόσβασης των Ευρωπαίων πολιτών στα φρούτα και τα λαχανικά (π.χ. μείωση τιμής) ενώ παράλληλα μεθοδεύει και σε επίπεδο κρατών μελών, καμπάνιες ενημέρωσης των πολιτών που δίνουν μάλιστα ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση των νέων ατόμων με πιο υγιεινές τροφές.

Στη άλλη πλευρά του Ατλαντικού (ΗΠΑ), ανάλογες έρευνες και αποδείξεις για τα μεγάλα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας  διατροφής οδήγησαν στην υποστήριξη του προγράμματος COLOR WAY – 5  A  DAY. Αυτή η επιμονή στο χρώμα των λαχανικών και των φρούτων, αλλά και τον αριθμό  των 5 τουλάχιστον μερίδων ημερήσιας κατανάλωσης δεν είναι τυχαία. Η πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και φυσικά χημικά σύνθεση των φρούτων και λαχανικών και η  αλληλοσυμπλήρωση τους αν συνδυάζουμε 5 διαφορετικά χρώματα είναι ακριβώς αυτή η ‘’μαγική συνταγή’’ που μειώνει τους κινδύνους και μας χαρίζει περισσότερα και καλλίτερα χρόνια.

5 colors meal

Αποδείχθηκε για παράδειγμα ότι εκείνος που  καταναλώνει 5 ή περισσότερες μερίδες  φρούτα και λαχανικά την ημέρα  έχει τρεις φορές μικρότερη πιθανότητα για καρκίνο από έναν που καταναλώνει μόνο 1-2 μερίδες. Αν υποθέταμε ότι όλοι οι άνθρωποι έτρωγαν διατροφή πλούσια σε φρούτα – λαχανικά, τότε κάθε χρόνο οι θάνατοι από την επάρατη νόσο θα μειώνονταν κατά 20%.

Τι  είναι μια μερίδα;

Μερίδα  θεωρούμε ένα είδος από τα παρακάτω:

·     Ένα φρούτο μέτριου μεγέθους ή

·     ½ φλιτζάνι ωμά ή μαγειρευμένα λαχανικά ή φρούτα (ωμά η σε κονσέρβα)

·     Χυμό φρούτων ή λαχανικών (1/4 φλιτζανιού)

·     Μαγειρευμένα ή βρασμένα όσπρια (1/2 φλιτζάνι)

·     Ξερά φρούτα (1/4 φλιτζανιού)

·     Φύλλα ωμά λαχανικών (1 φλιτζάνι)

 Επειδή  κανένα τρόφιμο από  μόνο του δε είναι  ‘’τέλεια’’ τροφή, ο συνδυασμός με άλλα τρόφιμα άλλων  χρωμάτων (με διαφορετικά  επομένως φυτικά χημικά συστατικά) , σημαίνει ‘’συνεργασία’’ των  τροφίμων υπέρ της  υγείας μας. Ας μην  ξεχνάμε επίσης την αντιοξειδωτική και αντιγηραντική δράση τέτοιων συνδυασμών.

HEART Healthy-Foods   

Παλέτα  Πέντε Χρωμάτων

Μωβ: Δαμάσκηνα ξερά ή  φρέσκα, σταφίδες, σκούρα σύκα, βατόμουρα, μελιτζάνες, μωβ πιπεριές, μωβ  λάχανα.

Πράσινο: πράσινα μήλα, ακτινίδια, αχλάδια, πράσινα  σταφύλια, πράσινα σύκα, αβοκάντο, πεπόνι, αγκινάρες, σπαράγγια, μπρόκολα, λαχανάκια Βρυξελλών, πράσινες πιπεριές, σέλινο, αγγούρι, άγρια και καλλιεργημένα χόρτα, μαρούλι, πράσινα κρεμμυδάκια, μπάμιες, κολοκυθάκια, φασολάκια.

Κίτρινο: (ή πορτοκαλί): κίτρινα  μήλα, βερίκοκα, γκρέηπ φρούτ, λεμόνια, νεκταρίνια, πορτοκάλια, μανταρίνια, ροδάκινα, ανανάς, μάνγκο, καρότα, κίτρινες πιπεριές, κολοκύθες, καλαμπόκι, γλυκοπατάτες

Κόκκινο: μήλα, σαγκουίνια, κεράσια, κόκκινα σταφύλια, φράουλες, καρπούζι, παντζάρια, κόκκινες πιπεριές, ραπανάκια, ντομάτες           

Λευκό: μπανάνα, λευκόσαρκο ροδάκινο, χουρμάδες, πατάτες, κουνουπίδι, σκόρδο, μανιτάρια, κρεμμύδια

Δείτε και:

Προλαβαίνω τον καρκίνο (και όχι μόνο), με τρόπο φυσικό

Καρκίνος του μαστού. Μειώστε πολύ το ρίσκο σας με βότανα της κουζίνας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: