Ιωαννης Καφεζας

Μύθοι και αλήθειες για την ασπαρτάμη

In Ιατρικές Συμβουλές on Φεβρουαρίου 20, 2013 at 7:19 πμ

Βρισκόμουν σε ένα σούπερ μάρκετ και, την ώρα που άπλωνα να πάρω ένα κουτί, η αεράτη κυρία που με προσπέρασε, είπε με ύφος που μου θύμισε τον δάσκαλο των παιδικών χρόνων, ο οποίος δεν δεχόταν αντίρρηση:

‘’Η ασπαρτάμη έχει παρενέργειες’’.

Δεν έκανα τον κόπο να απαντήσω. ‘’Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε’’ σκέφτηκα και να σήμερα που γράφω για το θέμα, με την ελπίδα πως η συμπαθής κατά τα άλλα συμπολίτισσα, ίσως διαβάσει αυτό το άρθρο.

Η ασπαρτάμη λοιπόν, είναι γλυκαντική ουσία με χαμηλή θερμιδική αξία και γλυκαντική δύναμη περίπου 160-220 φορές μεγαλύτερη από εκείνη της ζάχαρης.

(Κυκλοφορεί στο εμπόριο ως Canderel, Εqual, LinodietSlim, ΝutraSweet, Sanecta, Stylesse, TriSweet).

Χρησιμοποιείται πάνω από δύο δεκαετίες ως πρόσθετο στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών.

Αν και έχει κατηγορηθεί κατά καιρούς για βλαβερές επιπτώσεις στην υγεία (ακόμη και καρκινογόνο δράση), μέχρι σήμερα δεν έχει αποδειχτεί επιστημονικά κάτι τέτοιο. (Υπάρχουν μελέτες που έδειξαν ότι δεν εμφανίζονται παρενέργειες, ακόμα και σε περιπτώσεις κατανάλωσης 6 φορές μεγαλύτερης ποσότητας από εκείνη που μπορεί να ανεχθεί το 99% του γενικού πληθυσμού.)

Χρησιμοποιείται σε προϊόντα όπως αναψυκτικά τύπου light, επιδόρπια, ζελέ, γιαούρτια, τσάι, προϊόντα για τη στοματική υγιεινή, τσίχλες και άλλα τρόφιμα, καθώς και σε κάποιες βιταμίνες ή κρύες τροφές.

Για να σιγουρευτείτε ποια από τα προϊόντα που αγοράζετε, περιέχουν την τεχνητή γλυκαντική ουσία, ψάξτε την λέξη ασπαρτάμη στην ετικέτα τους.

Η ασπαρτάμη διασπάται στον οργανισμό σε αμινοξέα (ασπαρτικό οξύ, φαινυλανανίνη) και σε ίχνη μεθανόλης. Τα συστατικά αυτά συναντώνται επίσης σε φυσικά τρόφιμα όπως κρέας, γάλα, φρούτα και λαχανικά. Ο ανθρώπινος οργανισμός χρησιμοποιεί αυτά τα συστατικά ακριβώς με τον ίδιο τρόπο στην ασπαρτάμη όπως και στα άλλα κοινά τρόφιμα.

Εντούτοις, τα τρόφιμα που καταναλώνονται καθημερινά είναι πιο πλούσια σε αυτά τα συστατικά από ό, τι η ασπαρτάμη.

Έρευνα, που πραγματοποίησε η Ιατρική Σχολή του Harvard, απέδειξε ότι η ασπαρτάμη είναι σημαντικός παράγοντας για την απώλεια βάρους μακροπρόθεσμα, εφόσον συνδυάζεται με μία ισορροπημένη δίαιτα και φυσική δραστηριότητα.

Η ασπαρτάμη μπορεί να αντικαταστήσει εξ ολοκλήρου τη ζάχαρη. Ωστόσο χρειάζεται προσοχή όσον αφορά συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού.

Σύμφωνα με τις τελευταίες συστάσεις της Αμερικανικής Διαβητολογικής Εταιρείας (ΑDA), η κατανάλωση της ασπαρτάμης θεωρείται ασφαλής, αφού επιτρέπεται η χρήση της ακόμη και από τις εγκύους και τις θηλάζουσες μητέρες.

Επειδή παιδιά, έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες έχουν αυξημένες ανάγκες σε θερμίδες, ώστε να τρέφεται σωστά το έμβρυο ή το βρέφος αντίστοιχα, η κατεύθυνση από  διαιτολόγο είναι απαραίτητη για να είναι το διαιτολόγιο  ισορροπημένο.

– Όσοι  πάσχουν από την σπάνια γενετική νόσο Φαινυλκετονουρία (PKU), δεν μπορούν να μεταβολίζουν την φαινυλανανίνη. Τα άτομα με PKU εντοπίζονται όταν γεννιούνται μέσω ειδικών εξετάσεων. Αυτά τα άτομα πρέπει να αποφεύγουν την  φαινυλανανίνη και για το λόγο αυτό τα τρόφιμα που περιέχουν ασπαρτάμη έχουν την ένδειξη  «περιέχει φαινυλανανίνη, να αποφεύγεται από άτομα με PKU».

Εκτός των ανωτέρω η ασπαρτάμη προσφέρει στα άτομα με διαβήτη τύπου 1 και τύπου 2 μεγαλύτερη ποικιλία και ελευθερία επιλογών στη διαχείριση της συνολικής πρόσληψης των υδατανθράκων, χωρίς να επηρεαστεί το σάκχαρο του αίματος. Καλό είναι βέβαια να καταναλώνεται με μέτρο.

Η ασφάλεια της ασπαρτάμης έχει αποδειχτεί από περισσότερες από 200 επιστημονικές μελέτες και αυτό είναι αναγνωρισμένο από διάφορους οργανισμούς υγείας σε περισσότερες από 100 χώρες, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται το Αμερικάνικο Υπουργείο Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), η Υγεία στον Καναδά (Health Canada), η Επιστημονική Επιτροπή για τα Τρόφιμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ειδικοί του Υπουργείου Τροφίμων και Γεωργίας της Αμερικής (FAO) καθώς και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO).

Η αναφορές για καρκινογόνο δράση δεν έχουν επιστημονική βάση. Η ασφαλής χρήση της ασπαρτάμης έχει αποδειχτεί από μελέτες, που έχουν γίνει τις τελευταίες δεκαετίες.

Η ημερήσια αποδεκτή ποσότητα κατανάλωσης της ασπαρτάμης ανέρχεται σε 40 mg/kg σωματικού βάρους κατά τον JCEFA ή 50 mg/kg κατά τον ADA. Με άλλα λόγια για ένα άτομο 70 κιλών επιτρέπονται ημερησίως 2800 mg ασπαρτάμης. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών που την χρησιμοποιούν, δεν φθάνουν αυτή τη δόση.

(Η μέγιστη ποσότητα ασπαρτάμης σε προϊόντα τύπου «κόλα» είναι 190 mg/250 ml).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ασπαρτάμη χάνει τη γλυκαντική της δράση σε υψηλές θερμοκρασίες και αφήνει μια μετάγευση. Ως εκ τούτου δεν είναι κατάλληλη για τρόφιμα ή γλυκά που απαιτούν βρασμό ή ψήσιμο.

Εκτός των θεμάτων ιατρικού ενδιαφέροντος που θα αναρτώνται ανελλιπώς, στο ιστολόγιο αυτό θα βρείτε και άλλα που ίσως σας ενδιαφέρουν. Σε κάθε ενότητα, καταβάλλεται προσπάθεια ώστε οι πληροφορίες να μην είναι αποσπασματικές, αλλά σιγά και μεθοδικά, να χτίζουν μια ολοκληρωμένη εικόνα. Επισκεφτείτε σελίδες με πληροφορίες για την Ελλάδα και τους Έλληνες για παράδειγμα. Που ίσως δεν γνωρίζεται και είναι συναρπαστικές. Αν πάλι αντέχετε και στα δύσκολα, τα περιεχόμενα στην ‘’Φιλοσοφία’’ ίσως σας συγκινήσουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: